Bu Blogda Ara

16 Nisan 2015 Perşembe

Quentin Dupieux Bizi Kuşkulandırıyor

Madde bizi kuşkulandırmaz. Eşya belki bunu başarır fakat ötesi, bir birim ötesi yani şimdilik sanat diyelim, sanat bizi kuşkulandırır. Bizi kuşkulandıran şey eğer sanatsa biz buna güzel deriz. Bugün güzel bir film izledim. Aslına bakarsan beni madde de kuşkulandırmıyor değil. Fakat konumuz bu değil, konumuz bizi kuşku ile bile olsa bazı duygulara maruz bırakabilen şeyin sanat oluşu. Sağlam okurlarım girişten anlamışlardır filmden kaç ölçü etkilendiğimi, mütessiriyetimin şiddetini. Evet, sinemanın şiir bahçesi olarak gördüğüm türü kara mizah, eğer hakkından gelinmişse beni muhakkak değiştirir. Quentin Dupieux İf İstanbul 2011’deki Lastik (Rubber) filmi ile neyin peşinde olduğunu açık etmişti zaten. İstanbul Film Festivali muhteviyatında gösterilen Gerçeklik (Reality) ise gözlemlediğim kadarıyla seyirciyi şok etti. Kuşku demiştim başta, yeniliyorum zekâmız ile ilgili kuşkuya düştüğümüz an endorfin salgılarız. Bu yeni bir durumdur. Dupieux çektiği filmin içine film koydu, rüya gördürdü, rüyanın içine rüya kurdu. Bul karayı al parayı. Kuşkulanmıyoruz. Acaba benden başkasıyla cinsel münasebet kuruyor mu/ kurmayı hayal ediyor mu dışında kuşkumuz yok. Facebook hesabı olan biri kuşkulanabilir mi? Çocuk sevicisi olmadığımız belli değil, homo olmadığımız kesin değil, inandığımız gibi yaşamak bizi neye çeviriyor? Yönetim şeklimiz, baştakiler, gazeteler, müphem. Fakat kuşkulanmıyoruz. Benzin daha ucuz olsa belki kuşkulanabilirdik. Adam film çekmek için yapımcıya gidiyor fakat konuya bir türlü girilemiyor. Bir kere balkona çıkılıyor, iki kere içeri giriliyor, temas sağlanamıyor ta ki yapımcı “projen güzel ama bana son 40 yılın en güzel çığlığını kaydedip getireceksin” diyene kadar. Adam eline alıyor kayıt cihazını ve psikolog karısının müşterisini kaçıracak biçimde acılı haykırışını kaydediyor. Markette, spor salonunda elinde kayıt cihazı ile haykırış arıyor. Çok güzel acı çekiyorsunuz bir daha… Fakat gelmiyor, ikinci kez feryat edilemiyor. “En güzel çığlığı attım ama kaydedemedim”: Vurulunca söylediği söz, fakat rüyada. Çığlıklarına numara veriyor. Rüya gerçeği hapsediyor. Fakat son dönemin moda filmlerindeki gibi değil, belki onların da parodikökünü alarak (İnception, İnterstellar) devam ediyor. Filmin neresinde olursa olsun tam anlama yaklaşacakken bizi yeni bir saçma ile anlamın yolundan saptırıyor. Yarın bir gösterim daha var. Saat 11:00, Fransız Kültür Merkezi.  

GERÇEKLİK | RÉALITÉ| REALITY | Yönetmen: Quentin Dupieux / Senarist: Quentin Dupieux / Görüntü Yönetmeni: Quentin Dupieux / Kurgucu: Quentin Dupieux / Özgün Müzik: Phillip Glass / Oyuncular: Alain Chabat, Elodie Bouchez, Jonathan Lambert, Jon Heder, Eric Wareheim, Roxane Mesquida, John Glover, Kyla Kenedy / Yapımcı: Gregory Bernard, Diane Jassem / Yapım Şirketi: Realitism Films / Dünya Hakları: Indie Sales / Fransa, Belçika / 2014 / DCP / Renkli / 87´ / İngilizce, Fransızca; İngilizce, Türkçe altyazılı
SEANSLAR
15.04.2015
19:00
Feriye
bilet al
16.04.2015
11:00
Atlas
bilet al
17.04.2015
11:00
FKM
bilet al






(*) işareti ile belirlenen seanslar filmin yönetmeni, yapımcısı veya oyuncusunun katılımıyla yapılacaktır.

2014 Sitges Eleştirmenler Ödülü
2014 Ghent Gençlik Jürisi–Mansiyon


Wrong / Yanlış ve katil tekerlek Rubber / Lastik filmlerinin yönetmeni Quentin Dupieux gene çılgınca gerçeküstü bir komediyle kafaları karıştıracak. B filmlerine selam duran, biraz da bilimkurgu tadı veren bu filmde, kendi halinde bir kameraman olan Jason yöneteceği ilk korku filmi için fellik fellik yapımcı aramaktadır. Servet sahibi yapımcı Bob Marshal filme finansman sağlamayı kabul eder etmesine de, bir şart öne sürer: Jason 48 saat içinde sinema tarihinin en kusursuz çığlığını bulmalıdır! Jason, çığlık arayayım derken bir kâbusun içine düşecektir. Bu arada bir belgeselde, adı Gerçeklik olan küçük bir kız, bir domuzun içinde bulduğu mavi bir video kasedin sırrını çözmeye çalışmaktadır. “Aslında Gerçeklik, benim daha önce çektiğim üç filmden de bir şeyler içeriyor denebilir: Steak, Lastik ve Yanlış. 2012 yılında Los Angeles’ta iki film çektim. Bunların ilki olan Wrong Cops pis, aptal ve basit bir filmdi. İkincisi ise Gerçeklik. Bu film temiz, zekice kurgulanmış ve karmaşık. Bu ikisi şimdiye kadar çektiğim en iyi filmler diyebilirim.” – Quentin Dupieux

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Kuru Otlar Üstüne Üzerine

Yazarın notu: Okuyacağınız yazıda sürpriz bozacak bir yorum bulunmamaktadır. İnsanlar roman okumayı bıraktılar. Film ve dizi izlemeye deva...